Mijn dromen achterna - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Mariska Huisman - WaarBenJij.nu Mijn dromen achterna - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Mariska Huisman - WaarBenJij.nu

Mijn dromen achterna

Door: Mariska Huisman

Blijf op de hoogte en volg Mariska

18 April 2016 | Oeganda, Jinja

Het voelt niet als een grote stap, ik ben er immers al vier keer eerder geweest, echter is het deze keer toch allemaal anders. Terwijl Jackson nog anderhalf jaar in Finland moet studeren, ben ik terug in Oeganda voor mijn eerste echte baan!

Het plan om terug te gaan stond natuurlijk allang vast, maar het wanneer liet nog even op zich wachten. Met mijn bachelor diploma in de pocket ben ik zaterdag dan eindelijk terug gevlogen naar Oeganda. Mijn gekneusde voet maakt de reis wat zwaarder dan anders, maar gelukkig mag ik langs de wachtrijen heen lopen zodat ik niet te lang stil hoef te staan op mijn voet. Eenmaal aangekomen weet ik een oost-Afrika visum te bemachtigen en kan ik de komende drie maanden dus ook naar Kenia en Rwanda reizen! Na alle controles en het ophalen van mijn bagage word ik buiten opgewacht door een auto vol mensen. Wat is heerlijk om iedereen weer te zien, baby Ezekiel te ontmoeten, en van de Oegandese zon te genieten.. maar het voelt ook heel gek dat Jackson er niet is. Nu nog het laatste stukje van de reis, met de auto naar Jinja, dit is toch wel echt heel erg warm en duurt dubbel zo lang als normaal (4 uur) omdat er overal file staat. Ik ben dan ook doodop als we ‘thuis’ aankomen..

Toch ga ik nog even snel mijn tassen uitpakken, want het is pas half 5, ik loop een paar minuten binnen bij het Babieshome en ben uitgenodigd om lekker bij Annemarie te komen avondeten! Hier werd ik opgewacht door Annemarie, Pleunie, Alex, en nog een andere vrijwilliger en kan ik genieten van alle lekkere dingen die Annemarie heeft klaar gemaakt! Ik besluit op tijd weer naar huis te gaan en lekker vroeg naar bed in bed te gaan liggen! Gelukkig hebben we de Wi-Fi in huis in de weekenden en besluit ik nog snel een paar berichtjes sturen om iedereen te laten weten dat ik goed ben aangekomen. Ik heb wel bijna 11 uur geslapen, nadat ik de nacht ervoor niet verder was gekomen dan 2 uurtjes en ben maar een paar keer wakker geworden van het onweer en de hoosbuiten.

Vandaag zouden we lekker gaan zwemmen, maar het weer werkt niet echt mee - de zon verschuilt zich achter de wolken en die worden ook steeds grijzer. Het is duidelijk regenseizoen hier, maar ik hoop dat er deze week nog een beetje mooi weer komt zodat ik alsnog lekker even aan het zwembad kan gaan liggen. En nu kan ik mijn extra tijd goed gebruiken om een iets langere blog te schrijven voor jullie.

Het huis waarin ik nu woon is enorm gezellig: ik woon samen met Sharon (Jackson’s zus), haar twee kinderen (Isaisah & Ezekiel), Michelle en Mable (twee dochters van Jackson’s andere zus – Monica - die in de village woont), Hellen (het nichtje dat al langere tijd bij Sharon woont omdat ze hier in Jinja naar de middelbare school gaat), twee andere meiden die in Jinja werken en ook familie zijn (maar ik weet nog niet precies hoe), en achter het huis in de zogenoemde ‘boy’s quarter’ wonen Conrad & Felix (twee van Jackson’s broers). Daarnaast ga ik mijn kamer delen met Blessing (Jackson’s jongste zusje) wanneer zij er af en toe is in de weekenden en vakanties, aangezien ze anderhalf uur verder op school zit en daar ook verblijft.

Deze keer ben ik terug gegaan naar Oeganda om te werken voor Arise and Shine Uganda (AASU), de organisatie van Jackson zijn zus, Sharon. Mijn eerste echte baan, Ik kijk enorm uit naar alle ervaring die ik op ga doen hier! Het plan is dat ik tot (en met) de zomer van 2017 blijf; dan is Jackson klaar met zijn opleiding en zien we wel welke nieuwe plannen we t.z.t. samen maken. Sharon en ik moeten nog even afstemmen wat mijn werkzaamheden binnen AASU precies zullen zijn als programma manager, dus daar hoop ik de volgende keer over te schrijven. Wel is het zeker dat ik verschillende taken van Sharon zal overnemen zodat zij wat extra tijd heeft voor Ezekiel en meer bezig kan houden met o.a. fundraising. Even in het kort over AASU zelf: de strategie die AASU gebruikt bestaan uit vier elementen die samen zorgen voor duurzame ontwikkeling van de gemeenschap in het geboortedorp van Sharon ‘Kibuye’. Deze elementen zijn het babieshome hier in de stad voor kinderen van 0 -5 jaar waarvan de ouders (tijdelijk) niet voor hen kunnen zorgen en/of waarvan één of beide ouders zijn overleden, een betaalbare basisschool in het dorp voor de kinderen, educatie voor de rest van de gemeenschap, en inkomsten genererende projecten dat zorgt voor (extra) inkomsten voor de mensen in Kibuye en gelijktijdig bijdraagt aan de zelfredzaamheid van de organisatie. Ik zal elk van deze elementen ook in de komende blogs verder uitleggen, maar als je nieuwsgierig bent kun je alvast een kijkje nemen op de website: www.ariseandshineuganda.org of facebook pagina: https://www.facebook.com/Arise-and-shine-Uganda-133109643399722/?fref=ts

Naast het werk als programma manager zal ik een extra link zijn tussen AASU en Arise and Shine Netherlands (AASN). AASN is opgezet in Nederland om AASU een extra steuntje in de rug te geven. Door middel van maandelijkse sponsoren en eenmalige giften proberen wij het salaris van de Oegandese werknemers van AASU te betalen. Het klinkt in eerste instantie misschien een beetje gek om salarissen te sponsoren, maar er is goed over nagedacht. Het is de bedoeling dat de kinderen zo kort mogelijk verblijven in het babieshome en dus is zoiets als sponsoring van individuele kinderen erg ingewikkeld en tijdrovend om te bij te houden. Echter, wanneer de salarissen van de aunties die voor de kinderen zorgen gegarandeerd kunnen worden (en natuurlijk van de ander medewerkers), komt dit ook ten goede aan de zorg voor de kinderen in het babieshome – plus aan de gezinnen van de werknemers zelf, omdat er een grote regelmaat in betaling van het salaris komt. Daarnaast ontlast het AASU voor een groot deel en kan het geld wat verder binnenkomt (via sponsoring of eigen inkomsten genererende projecten) gebruikt worden voor verdere verbetering en ontwikkeling van de organisatie en is dit dus ook positief voor de kinderen in het babieshome, de kinderen op de basisschool, en de rest van de gemeenschap. Voor AASN vervul ik de functie van vrijwilliger waarbij ik o.a. zal zorgen voor foto’s en verhaaltjes vanaf deze kant voor op de facebookpagina en in de nieuwsbrief. Als je meer wilt weten over AASN kijk dan gerust even op de website: www.ariseandshinenetherland.com of op de facebookpagina: www.facebook.com/ariseandshinenetherlands

Ik ga de komende tijd nog even rustig aan doen om mijn voet zo min mogelijk te belasten en hopelijk kan ik snel weer alles doen. Hopelijk vonden jullie het leuk/ interessant om te lezen hoe het gaat en volgen jullie mij ook de komende tijd om te horen wat ik allemaal doe. Tussendoor kun je mij natuurlijk ook volgen via Facebook en Instagram, of gewoon een berichtje sturen om bij te kletsen!

EN als laatste een belangrijke vraag.. iemand nog tips zodat ik het deze keer vol houd om blogs te blijven schrijven en posten? :P

Liefs!

  • 18 April 2016 - 16:30

    Kim Dashorst:

    Hoi Mariska,

    Wat leuk om te lezen dat je voor langere tijd in Oeganda gaat wonen! Ik wens je heel veel succes en plezier met je werk bij AASU en de hartelijke groeten aan Sharon. En mocht je Lukia nog gaan zien, wil je een dikke knuffel geven van mij aan haar? Benieuwd hoe het met haar gaat! Ik ga je blogs lezen :-)

  • 19 April 2016 - 06:39

    Hiske:

    Hey Mariska, heel leuk om te lezen! Heel veel plezier in Oeganda!

  • 19 April 2016 - 11:11

    Mariska Huisman:

    Dank jullie wel! Als ik naar de village ga zal ik kijken hoe het met Lukia gaat :)

  • 28 April 2016 - 09:50

    Ans En Rob:

    Hoi Mariska,

    We hebben met veel belangstelling je verslag gelezen en hopen dat er nog vele zullen volgen.

    Ook willen we je heel veel plezier toewensen en heel veel succes met al je werkzaamheden die je daar gaat doen .

    Als je een keer je adres aan mij wilt doorgeven dan sturen we je wel weer eens een kaartje.

    Groetjes en veel liefs,

    Rob en Ans......

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariska

Actief sinds 15 Feb. 2012
Verslag gelezen: 402
Totaal aantal bezoekers 55642

Voorgaande reizen:

17 April 2016 - 31 Augustus 2017

Oeganda - 2016

30 November 2014 - 23 Mei 2015

vakantie & afstudeerstage

06 Februari 2014 - 28 Mei 2014

Niet afstuderen, maar wel weer AASU helpen!

15 Maart 2013 - 24 Augustus 2013

Stage Arise and Shine Uganda

26 Mei 2012 - 26 November 2012

Mijn eerste reis - Oeganda

Landen bezocht: