Een nieuw project! - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Mariska Huisman - WaarBenJij.nu Een nieuw project! - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Mariska Huisman - WaarBenJij.nu

Een nieuw project!

Door: Mariska Huisman

Blijf op de hoogte en volg Mariska

30 September 2016 | Oeganda, Jinja

Eindelijk is het zo ver, ik kan bijna niet in woorden uitdrukken hoe enthousiast ik ben!! Nadat we in juni al een training hebben gehad, zijn we deze maand van start gegaan met het schrijven van een plan en hopelijk volgt de implementatie snel. Het is een nieuw onderdeel in de strategie van Arise and Shine Uganda, iets waar ik al langere tijd op hoopte gaat eindelijk werkelijkheid worden. Waar heb ik het over? FOSTER CARE! Het komende jaar mag ik een pilot project gaan coördineren waarbij AASU 30 gezinnen traint en 5 kinderen uit ons Babieshome een plekje binnen een van deze pleeggezinnen krijgen.

Het beleid van de Oegandese overheid, de groeiende discussie over tijdelijk vrijwilligerswerk in kindertehuizen laten zien dat dit hét juiste moment is om met dit project van start te gaan. Wanneer de ouders niet in staat zijn voor het kind te zorgen, moet een kindertehuis of babieshome natuurlijk het allerlaatste middel zijn om een kind op te vangen. De eerste stap is altijd preventie: omdat financiele problemen nooit de reden mogen zijn voor uit-huis-plaatsing, werkt AASU met IGA’s, oftewel inkomsten genererende activiteiten. Alleenstaande moeders en moeders waarvan de kinderen het risico lopen uit huis te worden geplaats vanwege onvoldoende voedsel en inkomsten worden opgenomen in een van onze drie projecten (beads making, tailoring en weaving) of krijgen een andere door hen gewenste activiteit om zo hun inkomen te verhogen/stabiliseren. Hierbij moet je denken aan bijvoorbeeld extra zaadjes om meer voedsel te verbouwen in de al bestaande tuin of het verzorgen van een varken waarbij de biggetjes worden doorverkocht.

Desalniettemin los je hier natuurlijk niet alle problemen mee op. Naast financiele problemen kan er natuurlijk ook sprake zijn van andere dingen, zoals het overlijden van de moeder bij de geboorte, overlijden van een ouder in het algemeen of huiselijk geweld. Deze problemen zijn moeilijker aan te pakken omdat ze gerelateerd zijn aan het sociaal-emotionele vlak en kosten daardoor vaak meer tijd om op te lossen. In Oeganda worden kinderen in de meeste van deze gevallen direct in een kindertehuis geplaatst, maar zou het in veel van deze gevallen beter zijn als een kind blijft opgroeien binnen een gezins-situatie. Dit komt omdat het kind dan een voorbeeld heeft hoe een gezin werkt en hij/zij die ervaring later kan gebruiken bij het starten van een eigen gezin. De liefde en geborgenheid die zij in een gezin zullen ervaren, maar ook het vormen van relaties, zijn hier goede voorbeelden van. Ondanks dat ze ook liefde krijgen en relaties vormen binnen een kindertehuis, zullen de medewerkers afwisselen en zal het contact nooit hetzelfde zijn als de liefde die word ervaren van een vader, moeder, broertje of zusje binnen een gezin. Verder zal het kind opgroeien binnen een echte gemeenschap, in plaats van de meeste tijd spenderen achter de vaak gesloten deuren van een kindertehuis. Het kind kan spelen met de buurkinderen, samen een wandeling maken of een boodschap doen voor het gezin.

In Nederland kennen wij al jaren geen kindertehuizen meer zoals die hier in Oeganda maar al te vaak voorkomen. Het systeem in Nederland is misschien niet altijd perfect, toch is dit beter omdat het kinderen een betere toekomst geeft en een gevoel van thuis. Ditzelfde geld voor kinderen in Oeganda. AASU wil het beleid van de overheid in de praktijk gaan brengen, en zal hiermee een van de eerste in de regio zijn. Ons plan is om in Kibuye (Balawoli sub county, Kamuli District), de gemeenschap te vertellen over wat pleegzorg inhoud, gezinnen te selecteren die een kind kunnen en willen opvangen en het kind onder hun zorg plaatsen terwijl wij helpen de thuissituatie van het kind te verbeteren. Vervolgens hopen wij de kinderen na enkele maanden of jaren (als dit mogelijk is) het kind terug te plaatsen bij de biologische ouders of andere familieleden. Het is hierbij belangrijk dat het pleeggezin vele overeenkomsten heeft met de biologische familie, zodat het kind zich gemakkelijk thuis voelt en makkelijker acclimatiseert wanneer hij/zij terug naar huis gaat – denk hierbij bijvoorbeeld aan plaatsing binnen de dezelfde gemeenschap, pleegouders die dezelfde taal spreken, en hetzelfde geloof hebben. Om de ‘best practices’ in kaart te brengen zullen wij eerst een pilot project gaan doen gedurende twee jaar, waarbij wij 30 gezinnen trainen om pleeggezin te worden en daarna 5 kinderen uit ons eigen babieshome bij 5 van deze gezinnen te plaatsen. Wij willen dat pleegzorg een veel groter component van AASU gaat worden en dat het babieshome kinderen niet meer voor langere tijd opvangt, maar juist een transitie centrum word voor kinderen die per direct niet meer thuis kunnen wonen, waarna we zo snel mogelijk een pleeggezin voor ze proberen te vinden.

We zijn van plan om een voorbeeld te stellen voor de vele kindertehuizen in Jinja, Kamuli en omgeving door over te schakelen op pleegzorg. Zoals ik al eerder zei zijn wij namelijk een van de eerste om dit te doen in onze regio. Hiervoor zullen wij hard moeten werken en is veel geld nodig. Denk bijvoorbeeld aan: het informeren van de gemeenschap over wat pleegzorg is, het geven van een specifieke training over pleegzorg, het werk van de maatschappelijk werkers, het vervoer van de ene plek naar de andere en een ondersteuningspakket bij het terugplaatsen van een kind bij zijn biologische familie.
Help mee dit project werkelijkheid te laten worden, zodat deze kinderen binnen een gezin kunnen opgroeien en wij kunnen werken aan het terugplaatsen van zoveel mogelijk kinderen bij hun biologische familie. Wij zijn blij met elke bijdrage die je kunt leveren, want zoals je wel begrijpt: elke euro is er één! Stuur een berichtje naar mh.huisman@hotmail.com of via facebook en vermeld je naam, het bedrag en het e-mailadres waarop ik je kan terugmailen met de bankgegevens en waarop ik je op de hoogte kan houden van de vorderingen. Wil je meer informatie over het foster care project, het budget of misschien wel vrijwilligerswerk bij AASU, stuur dan zeker ook een e-mail naar mijn werkmail pm.arise.shine@gmail.com of privemail mh.huisman@hotmail.com.

Alvast heel erg bedankt, deel dit bericht zo veel mogelijk en vertel het door aan iedereen die je kent!

Liefs Mariska