Met mijn hoofd in de.. - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Mariska Huisman - WaarBenJij.nu Met mijn hoofd in de.. - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Mariska Huisman - WaarBenJij.nu

Met mijn hoofd in de..

Blijf op de hoogte en volg Mariska

12 November 2012 | Oeganda, Jinja

Over 2 weken zit ik al weer thuis! Dat is echt wel aftellen om iedereen weer te zien. Voor nu heb ik niet zo veel ruimte in mijn hoofd en kan ik alleen denken aan stage, stage, en nog eens stage.. Ik ben nog steeds druk bezig met het verwerken van mijn onderzoeksresultaten over wat de mensen in Bukomansimbi en Kibinge willen omtrent life skills (levensvaardigheden) en hoe een programma er dan dus uit moet gaan zien. Ik bezig om dat programma daadwerkelijk in elkaar te zetten, wat dus moet gaan bestaand uit 3 termijnen van 12 lessen. Of terwijl: aan mij de taak om 36 lessen in elkaar te knutselen om de leerlingen (eindbasisschool + begin middelbare) levensvaardigheden te leren die er voor te zorgen dat ze de problemen die ze tegen komen in hun leven kunnen oplossen met de aangeleerde vaardigheden, en wat helemaal mooi zou zijn is natuurlijk dat ze leren hoe ze deze kunnen voorkomen en/of uit de weg kunnen gaan. Bij deze vaardigheden moet je dan dus denken aan werken in een groep, voor jezelf opkomen, zelfvertrouwen, tijd management, doelen zetten besluitvorming.. en nog heel wat meer!

Om nog even verder te gaan over de inhoud van mijn stage kan ik jullie wel even een voorbeeld geven van een les die in gedachte heb. Vaardigheden zijn praktisch dus die leer je praktisch, en wat is er nu mooier dan de leerlingen zelf creatief aan de slag te laten gaan om bijvoorbeeld een toren te bouwen! Ken jij hem nog? Van verschillende materialen te maken o.a. spaghetti, maar in dit geval leek papier mij een betere optie. Je krijgt een stapel papier, een schaar, een tube lijm, en een x-aantal minuten om samen met een groepje een zo hoog mogelijke (stevige) toren te bouwen. Dat is dus een opdracht waarin o.a. tijd management, groepswerk, en creatief denken zit verwerkt. Vervolg dit met een discussie, gesprek, etc. om het verband met het dagelijks leven te leggen en het is toch een aardig leuke les om te doen voor zowel de leraar als de leerling? (de leraar heeft weinig werk).

Zo moet ik dus nog 35 andere lessen bedenken om andere vaardigheden te adresseren vallend onder de onderwerpen leiderschap, seksuele en reproductieve gezondheid, en levensonderhoud. Heb jij nog leuke ideeën voor mij die niet te lastig zijn in de uitvoering en niet te veel materiaal vragen, en natuurlijk over levensvaardigheden..?? dan mag je die maar al te graag met mij delen;)

Deze twee opdrachten vergen nogal wat tijd, maar helaas is er nog meer werk aan de winkel en zit ik dus vooral met mijn hoofd in de stage-opdrachten om ook nog even een paar A4-tjes vol te schrijven over People Planet Profit (Mens, Planeet, Winst- waar dat over gaat kun je vast wel op google vinden) en een uitgebreide persoonlijke reflectie te schrijven in een resterende tijd van welgeteld 7 werkdagen, aangezien vandaag voor mij al weer ten einde loopt…

Ik probeer nog even hard door te werken deze laatste dagen en zal zeker zorgen voor mijn rust, maak je daar niet te druk om, want ik heb nog 2 uitnodigen voor eten op me staan te wachten, een verjaardag met pannenkoeken, een andere verjaardag, misschien zelfs nog wel een bruiloft van een collega (moet nog even uitzoeken hoe dat nu precies zit), 2 woensdag filmavonden, nog lekker stappen, zelf nog plannen om uit eten te gaan, en misschien zelfs nog wel tijd om weer lekker aan het zwembad te liggen net als afgelopen weekend!!

Wees trouwens niet bang dat ik bruin ben, want dat valt vet tegen! Maar zelf ben ik erg blij met het mini-tintje op mijn huid :D

  • 12 November 2012 - 15:56

    Laura:

    Heey Maris! Woow wat gaat de tijd alweer snel zeg!! En wat heb je nog veel op de planning staan. Als je mijn ppp reflectie wilt hebben om even te kijken hoe ik het heb gedaan, dan zeg je het maar hoor :). Heel goed dat je ook gewoon veel leuke dingen gaat doen in de tussentijd :) Het leven bestaat niet alleen maar uit werk en stage en school...we werken om te leven...we leven niet om te werken ;). Geniet ervan meid en ik zou het heel leuk vinden om je verhalen als we allebei thuis zijn in het echt te horen!! Liefs vanuit Chili, Laura

  • 13 November 2012 - 10:00

    Sylvia Korten:

    Goed bezig! Ga nog ff zo door, dan kun je je hoofd weer vullen met andere dingen dan de stage. Succes en tot snel.

  • 20 November 2012 - 16:21

    Martin En Marja:

    Hoi Mariska,

    nog even doorzetten, maar tot gauw. Succes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariska

Actief sinds 15 Feb. 2012
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 55769

Voorgaande reizen:

17 April 2016 - 31 Augustus 2017

Oeganda - 2016

30 November 2014 - 23 Mei 2015

vakantie & afstudeerstage

06 Februari 2014 - 28 Mei 2014

Niet afstuderen, maar wel weer AASU helpen!

15 Maart 2013 - 24 Augustus 2013

Stage Arise and Shine Uganda

26 Mei 2012 - 26 November 2012

Mijn eerste reis - Oeganda

Landen bezocht: