NOG MAAR 2 MAANDJES.. - Reisverslag uit Bukomansimbi, Oeganda van Mariska Huisman - WaarBenJij.nu NOG MAAR 2 MAANDJES.. - Reisverslag uit Bukomansimbi, Oeganda van Mariska Huisman - WaarBenJij.nu

NOG MAAR 2 MAANDJES..

Blijf op de hoogte en volg Mariska

25 September 2012 | Oeganda, Bukomansimbi

Ik ben weer in Bukomansimbi en alles is nog (ongeveer) hetzelfde als voorheen. Dus lekker oud en vertrouwd, maar natuurlijk mis ik iedereen in Jinja nu wel weer een beetje.. toch lastig zoveel plekken om je thuis te voelen en dus ook zoveel mensen om te missen. Ook iedereen in Nederland mis ik natuurlijk wel een klein beetje na vier maanden.. maar ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik graag weer naar huis wil.. de tijd gaat veel te snel en over 2 maanden ben ik al weer onderweg naar het vliegtuig om af te reizen naar Nederland waar al mijn lieve vriendinnetjes zijn en mijn familie natuurlijk. Maar ik ga dan ook weg van mijn nieuwe thuis hier in Oeganda :(

Op dit moment ben ik druk bezig met mijn onderzoek: ik heb al gesproken met leerlingen, leraren, de Head master en mensen uit de gemeenschap en daarnaast zal ik ook tussendoor een bezoek brengen aan Kibinge, want het life skills programma zal niet alleen voor Buko worden geschreven. Door gebrek aan tijd (mijn vliegtuig omboeken is een iets te duur grapje;)) zal ik mij voornamelijk focussen op Buko, maar gelukkig voor mij (of juist ongelukkig voor me mensen hier) zijn de situaties op beide plekken vergelijkbaar en dus zal het programma een effectievere uitwerking kunnen hebben.

Gelukkig is het leven hier niet alleen stage en geniet ik in het weekend weer opnieuw van het lekkere westerse eten bij het internetcafe/ restaurant in Masaka (Frikadellen =Deens) en niet te vergeten het zwembad in Masaka en de geweldige tailors die de leukste jurkjes en rokjes voor je kunnen maken! Het mindere hier is de lunch die weer bestaat uit rijst met bonen, maar dat heb ik gelukkig nog aardig weten te omzeilen door gewoon lekker brood te eten! Ze hebben hier of in Masaka geen Nederlands brood van ‘Brood’, dus we regelen gewoon wat maniertjes en dan komt het brood alsnog hier (via iemand die naar Kampala moet, of de taxi’s die van en naar Kampala rijden die het mee kunnen brengen) EN ik ben aan mijn 2e en laatste pot pindakaas begonnen, dus tot nog toe mag ik niet klagen met de door mijzelf vervangen lunch.

Nu vier maanden verder durf ik ook eindelijk te zeggen dat ik aardig begin te verkleuren voor mij doen. Dus echt extreem is het niet, maar ben er toch zelf wel erg blij mee ook al zal ik hier natuurlijk altijd een mzungu blijven hoeveel ik ook verkleur. Verder gebeurt er eigenlijk niet zo veel, maar daar heb ik ook niet echt behoefte aan.. mijn ritme is elke dag ongeveer hetzelfde en dat bevalt goed: 7 uur opstaan, 8 uur op school, rond 4 uur weer naar huis, even douchen, spelen met de lieve kindertjes in het dorp en voor je het weet is het al weer 7 uur, donker en gaan we eten, na het eten nog even kletsen of soms een spelletje een stukje in mijn boek lezen en om 9 uur val ik weer doodmoe in slaap, om vervolgens ’s morgens weer wakker te worden van het licht!

Ik heb nu al weer zin om over 4 weken terug te gaan naar Jinja, toch net even iets meer onder de mensen, veel verschillende vrijwilligers en meer mogelijkheden overdag en ook als het donker is omdat je in de stad zit!
Verbazingwekkend.. hoe snel je toch weer een pagina hebt vol getypt.. hopelijk is het niet al te saai om te lezen? Want voor mijn gevoel gebeurd er niet al te veel nieuws. Het gaat hier in elk geval echt super goed, maar dat hadden jullie ook vast wel begrepen. Gebeuren er nog een beetje leuke en nieuwe dingen in Nederland en in jullie leven? Ik heb ook niet echt veel tijd (en internet) om het web af te speuren naar de nieuwtjes in het land, dus deel ze :P

Lieve groetjes Mariska en alweer tot over 2 maanden!
P.S. Ben nu al erg benieuwd wie zo gek (maar vooral lief) is om mij om 6 uur ‘s ochtends op Schiphol te halen..

  • 26 September 2012 - 11:13

    Sylvia Korten:

    Hey Mariska!
    Wat leuk om weer een verslag te lezen. En wat fijn dat je stage en onderzoek zo goed gaan! Ik ben wel erg benieuwd naar je jurkjes hoor, foto's?? Laat je die jurkjes bij die man op straat maken, waar ik ook mijn jurkjes heb laten maken? Pas straks wel op met het wassen, want de meeste stof is niet kleurecht en verkleurd dus als een tierelier in de wasmachine! (ja hier heb ik dus al ervaring mee, hahah)
    Hier in Nederland is de herfst begonnen, koud en nat. Dus stiekem ben ik wel een beetje jaloers o jouw 26 graden.
    Wil je iedereen de groetjes doen? En geef Kato ff een knuffel van mij!
    Groetjes,
    sylvia

  • 26 September 2012 - 13:17

    Brigit:

    Hee lieve Mariska!
    Ik ben altijd weer blij om wat te lezen! Leuk hoor!
    En ik ben, met als Sylvia een beetje jaloers op dat lekkere weer!
    Die herfst bevalt me nog niet zo!
    Geniet van,je laatste 2 maandjes in uganda! Maar ik zie al wel weer uit naar je terug komst!

    Heel veel liefs, Brigit.

  • 26 September 2012 - 21:01

    Anouk:

    Hee hee!
    Ik vind het juist altijd erg interressant om te lezen wat jij daar in
    verweggistan allemaal mee maakt!!
    Wauw erg gaaf! En wat gaat de tijd snel he!
    Haha! Tot over 2maandjes!
    Liefs!

  • 08 Oktober 2012 - 19:29

    Martin En Marja:

    Hoi Mariska,

    je kaartje hebben wij ontvangen en je belevenissen blijven we volgen hoor,
    ontzettend leuk.

    Groetjes Martin en Marja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariska

Actief sinds 15 Feb. 2012
Verslag gelezen: 348
Totaal aantal bezoekers 55869

Voorgaande reizen:

17 April 2016 - 31 Augustus 2017

Oeganda - 2016

30 November 2014 - 23 Mei 2015

vakantie & afstudeerstage

06 Februari 2014 - 28 Mei 2014

Niet afstuderen, maar wel weer AASU helpen!

15 Maart 2013 - 24 Augustus 2013

Stage Arise and Shine Uganda

26 Mei 2012 - 26 November 2012

Mijn eerste reis - Oeganda

Landen bezocht: