Nederlanders.. je vind ze echt overal! - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Mariska Huisman - WaarBenJij.nu Nederlanders.. je vind ze echt overal! - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Mariska Huisman - WaarBenJij.nu

Nederlanders.. je vind ze echt overal!

Blijf op de hoogte en volg Mariska

29 Juli 2012 | Oeganda, Jinja


Zittend in Oeganda, denkend aan Nederland, luisterend naar Marco Borsato(!) en lezend over Chili (waar Laura, klasgenootje, zit) en Maleisië (waar Wanda, ander klasgenootje, zit) probeer ik ook maar weer eens een blog te schrijven voor al die lieve mensen thuis in Nederland.. Ja ik moet toegeven dat ik jullie toch wel een klein beetje mis en blij ben dat ik een paar kaartjes (die ik via Jolanda heb gekregen) aan de muur heb hangen! EN natuurlijk uit kijkend naar een kaartje van mijn lieve vriendinnetjes vanuit Spanje, mja je weet nooit hoe lang de post er hier over doet (een paar weken of misschien wel maanden) en of het überhaupt aan komt. Ik heb mij laten vertellen dat gesloten enveloppen kunnen worden achter gehouden (want ja stel dat er geld in zit..), dus hoop heel hard dat hij gewoon aankomt! En pakketjes schijnen ook wel redelijk vaak aan te komen. Ma goed, ik heb hier dus eigenlijk geen adres en daarom gebruik ik gewoon lekker het adres van mijn stage (Restless Development Uganda):
Restless Development (Uganda)
Mariska Huisman
PO Box 1208
Jinja
Uganda

Dus we zullen zien of er iets aankomt de komende 4 maanden! Verder gaat het gelukkig heel goed (ben een beetje moe enzo, maar dat komt gewoon door te kort slapen) Ik vermaak me heel goed op kantoor, op een aantal saaie momenten na en ben al 3 dagen het veld in geweest om te kijken hoe het er aan toe gaat. We gingen langs verschillende scholen om te kijken of ze vooruitgang boeken met het Dance4life programma. Dus eerst praten over inhoudelijke kennis over HIV/aids en Seksuele en reproductieve gezondheid, daarna een korte quiz om het geheugen nogmaals op te frissen en daarnaast ook nog over de context: hoe kun je andere studenten/leerlingen ook deze boodschap vertellen, dus bv. d.m.v. dans, maar ook een liedje, gedicht, poster en noem maar op. Deze dagen zijn extreem vermoeiend (respectievelijk 8 tot 19.00, 8 tot 18.30 en 7 tot 22.00) maar wel heel leuk om mee te maken! foto hiervan komt hopelijk nog, die heeft ander meisje gemaakt dat hier nu is voor haar thesis (is Engels, maar woont en studeert in Nederland). Na drie weken begint mijn stage ook een beetje vorm te krijgen en begrijp ik mijn opdrachten te begrijpen, allemaal heel spannend en leuk natuurlijk! Het enige vreselijke hier is dat ze bijna geen gewone toiletpotten hebben, kan er maar niet over uit en al helemaal niet begrijpen hoe je ooit zo een wc kunt gebruiken en een toiletpot onhandig kunt noemen.. (ben ik blij dat mijn huis een fatsoenlijke toiletpot heeft!!)
Gelukkig zijn er ook nog vele leuke avonden en weekenden hier: elk weekend kun je heerlijk uitgaan eerst lokaal een drankje doen (nou ja ik doe niet mee, een of andere warme drank dat naar koffiedik smaakt geloof ik) daarna naar de kroeg tot een uurtje of 12 om vervolgens naar de club te gaan (tot als je wilt een uurtje 6). Op woensdag kun je in het café/restaurant genaamd ‘Flavours’, met Nederlandse eigenaren, een film kijken(die niet altijd even leuk is) en er is altijd wel iemand in de buurt om gezellig mee te avond eten of om mee uit eten te gaan. Verder is er elke dinsdagochtend en vrijdagochtend Nederlands brood (van een bakkerij uit Kampala genaamd ‘Brood’, hoe origineel maar wel lekker). Vorig weekend ben ik nog naar het nabije regenbos/woud geweest waarvan ik steeds weer de naam vergeet (mabira forest ofzoiets). Gisteren ben ik naar de ‘agricultural show’ geweest die één keer per jaar plaats vind in Jinja, er komen super veel mensen op af, het is super groot, en ook zeker gezellig om rond te lopen.. en dat voor maar 4000 ugandan shilling (3000 = €1) entree. Tja best gek om toch weer in het agrarische te komen net als je denk thuis van het platteland weg te zijn en hier in de stad Jinja te zitten;) maar goed meer dan 90 % van de bevolking schijnt te moeten leven van de landbouw, dus het is mooi om te zien dat de show als thema ‘duurzaamheid; had en het duurzaam verbouwen van producten. Ik heb zelfs een melkkoe gezien die er net zo uit ziet als thuis (i.p.v. al die andere koeien die je normaal ziet zonder uier) Vandaag lekker rustig aan gedaan en ontbeten in Flavours om 12 uur met een heerlijk soepje, een salade, en een fruit sapje! En het was hoog tijd om even met mijn beste vriendinnetje te skypen;)
Het verhaal is toch weer langer geworden dan ik dacht, zonder dat ik veel te vertellen had! Ik heb de laatste tijd niet zoveel foto’s gemaakt, wat ook totaal niet mijn ding is om die camera overal mee naar toe te slepen.. dus ik heb vrij weinig foto’s en geniet gewoon van het moment zelf, maar speciaal voor papa en mama toch nog even een paar;)

Liefss
P.S. Voel je vrij om een ansichtkaart te sturen :D

  • 29 Juli 2012 - 20:50

    DIanne:

    Mariska,
    Leuk om wat van je te lezen. Ook al denk je zelf dat je niet veel te vertellen hebt. Voor ons is het erg leuk om te lezen waar je mee bezig bent en wat je allemaal doet. Voor jou lijkt het misschien al weer een beetje "gewoon".
    Dus houd ons op de hoogte, dat wordt zeer gewaardeerd.
    En dat kaartje dat komt er aan hoor!
    groetjes Dianne en Fam.

  • 29 Juli 2012 - 20:52

    Mariska:

    Das lief om te horen! ben blij dat jullie stiekem toch allemaal een beetje hier zijn! probeerde net nog wat foto's te uploaden, maar dat lukt om een of andere reden niet! dus hoop dat het van de week nog lukt.

  • 08 Augustus 2012 - 15:53

    Laura Smit:

    Heey Lieve Mariska,

    Wat leuk je verhalen! Haha grappig om te lezen over de toiletpotten enz. Begrijp ik helemaal....jij hebt nog zo'n mooi huis, ik zat bijna een half jaar of nou ja beter gezegt hing boven zo'n Afrikaanse pot :D Ja zoals je schreef zo vet dat Wan gewoon ergens in Azie is ik ergens in Latijns Amerika en jij ergens in Afrika...wat zijn we toch wereldreizigers! Bedankt voor je leuke berichtje op mijn site! Meid heel veel plezier in Afrika het is geweldig, niet te vergelijken met een ander continent....geniet van elk moment en wil je verhalen horen hoor als je weer thuis komt!!

    Liefs,

    Laura

  • 14 Augustus 2012 - 15:56

    Lieke:

    Hee Mariska!

    Wat leuk om je verhalen te lezen! Fijn dat je het naar je zin hebt daar! Sprak van het weekend je mams op het beemterfeest, en zij vertelde dat je een blog bij hield, dus ik dacht eens even neuzen hier ;) Wat vliegt de tijd zeg, je zit nu alweer op de helft?!
    Gaat het goed met je stage? Zijn er veel nederlanders daar waar je mee op kan trekken?
    Heel veel succes en plezier nog!

    Liefs Lieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariska

Actief sinds 15 Feb. 2012
Verslag gelezen: 626
Totaal aantal bezoekers 55777

Voorgaande reizen:

17 April 2016 - 31 Augustus 2017

Oeganda - 2016

30 November 2014 - 23 Mei 2015

vakantie & afstudeerstage

06 Februari 2014 - 28 Mei 2014

Niet afstuderen, maar wel weer AASU helpen!

15 Maart 2013 - 24 Augustus 2013

Stage Arise and Shine Uganda

26 Mei 2012 - 26 November 2012

Mijn eerste reis - Oeganda

Landen bezocht: