Ik begin aardig aan de afrikaanse tijd te wennen - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Mariska Huisman - WaarBenJij.nu Ik begin aardig aan de afrikaanse tijd te wennen - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Mariska Huisman - WaarBenJij.nu

Ik begin aardig aan de afrikaanse tijd te wennen

Door: Mariska Huisman

Blijf op de hoogte en volg Mariska

26 Juni 2013 | Oeganda, Jinja

De tijd gaat natuurlijk weer veel te snel en het is al weer veel te lang geleden dat ik een verslag heb geschreven.. Meer dan 2 maanden. Ik ben de laatste tijd lekker druk geweest, genoten van een ‘ vakantie’ en nu weer begonnen aan nieuwe uitdagingen. Om het niet te saai te maken zal ik een opsomming geven van de dingen die ik o.a. heb gedaan.

30 April ben ik naar Kampala gegaan om de kroning te vieren. Dit was bij de ambassadeur thuis in zijn eigen tuin. Het was geweldig om al die nederlanders bij elkaar te zien terwijl we allemaal aan het genieten waren van een drankje, bitterballen, kaas, haring met uitjes, loempias, en mini frikandellen… allemaal GRATIS natuurlijk! Ook binnen twee weken had ik het geld bij elkaar gesponsort gekregen om de koe te kopen.. wat vervolgens op afrikaanse tijd ging, eerst een koe zoeken, het eens worden over welke koe, en na een paar weken eindelijk de koe kopen na een beetje druk zetten! De koe bleek iets minder te kosten en het ingezamelde geld was meer dan verwacht, dus ondertussen ben ik druk met het organiseren van het bouwen van een kweekvijver (zodat de kinderen in het babieshome elke week 1 of 2 keer vis krijgen en dit dus niet gekocht hoeft te worden). Dit gaat opdezelfde afrikaanse snelheid, dus ik denk dat ook nog wel een paar weken gaat duren!

De maand mei ben ik heel druk geweest met het interviewen van mensen en observeren wat er nu allemaal in het babieshome word gegeten voor mijn schoolverslag. Omdat geld niet altijd aanwezig is (er worden vele verschillende kost gemaakt en de inkomsten zijn nog niet stabiel omdat de organisatie natuurlijk nog maar 3 jaar bezig is) is het soms een beetje eentonig eten: Posho met bonen, Rijst met g-nuts (pindasaus), of rijst met bonen geduren de hele week. Erg prettig was het eentonige menu ook niet voor mij en mijn portomonee, want ik kan de bonen niet binnenhouden en droge rijst of posho is niet te doen, dus moest ik elke dag uit voor lunch of terug naar huis als ik mijn boterhammetjes was vergeten. (Vandaag hebben we gelukkig Matoke, en speciaal voor mij gaat de kok de niet gestampte versie maken, die veel lekkerder is dan de gestampte). Snacks zijn ook niet altijd aanwezig, maar gelukkig krijgen ze wel elke dag een heerlijke gummybeer die eveneens werkt als vitaminenpil. Ik hoop dat op de lange termijn de tuin in the village zijn vruchten gaat afwerpen en de variatie in voedsel verhoogt. Als ik ook nog geld overhoud nadat de kweekvijver klaar is wil ik ook nog een paar fruitbomen laten planten, zodat ook dit straks niet meer gekocht hoeft te worden.

Het verslag voor school is niet helemaal binnen de tijd gelukt, maar ik heb een eerste versie ingeleverd (en wacht nu al meer dan 3 weken op feedback) en ga de volledige versie voor de herkansing op 19 Augustus inleveren. Nadat de verslagen waren ingeleverd heb ik mijzelf heerlijk 2 weken vakantie toegezegd. Waarbij ik de eerste week nog dagelijk bij het babieshome ben geweest om mijn taak van engelse les geven aan een deel van de anties voort te zetten. Daarnaast heb ik lekker rustig aan gedaan en met de kinderen gespeeld. En natuurlijk heb ik mijn verjaardag geviert met een feestje, hutspot met hasjee, slingers, drankjes, taart en popcorn!! Na mijn verjaardag ben ik voor 6 dagen (incl. 2 dagen reizen) naar Bukomansimbi gegaan om iedereen weer te zien. Ik heb de baby van Achileo & Barbara gezien, het nieuwe huis van Sylvia en frank (waar Machiel en Kiomi nu verblijven), Tata Kalevu, Mary, Nwaji, Mr. Bright en alle anderen op school weer terug gezien. & natuurlijk nog even naar Masaka, want daar hebben ze zoveel meer stoffen!
Nu ben ik alweer een week terug in Jinja en heb de engelse lessen weer opgepakt. Ze willen nu graag leren lezen.. maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik dit aan moet gaan pakken! Dus als je tips hebt zijn ze altijd welkom!!!... Omdat de engelse les maar 1 uur per dag is plus de weekelijkse voorbereiding ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe uitdaging, behalve urenlang met de kinderen spelen. Ik had het idee om iets met de preschool te gaan doen en er weer opnieuw leven in te blazen, want helaas was dit alweer verwatert. Nu heb ik geluk, want twee andere vrijwilligers Elly en Henk hadden ongeveer hetzelfde idee en samen gaan we nu dus proberen een strak plan op te zetten om de preschool doorlopend te laten worden zonder de nodige hulp van vrijwilligers (in ong. 6 maanden) maar waarbij de vrijwilligers als hulp toch hun steentje kunnen bijdragen.

IN HET KORT:
Afgelopen maandag hebben we een meeting gehad met de aunties en de sociale werken van AASU en hebben we besloten dat de kinderen (27) in vier groepjes ingedeeld naargelang hun leeftijd waarbij elke auntie 1 groep heeft. Met de babiesgroep apart (tot 1 jaar) aangezien die al in een aparte ruimte zitten en geen preschool gaan krijgen. Elke maand/4 weken krijgt een nieuw thema en elke groep moet op maat gemaakte activiteiten krijgen die passen bij de leeftijd (tussen 1.5 en 4 jaar) Daarbij kunnen de kinderen die nog geen 2 jaar zijn dus voornamelijk spelen en genieten van de aandacht die ze krijgen omdat ze in een kleinere groep zitten. De oudere groupen zullen meer met de thema’s gaan werken zoals ‘de boerderij’ ‘het menselijk lichaam’ ‘ feest’ ‘ wilde dieren’ vormen en kleuren’ ‘ voedsel’ ‘voertuigen’ en bijpassende activiteiten gaan doen (inkleuren, plakken, verven etc.) Elk thema krijgt een eigen box met daarin alle materialen die binnen het thema passen. De eerste paar boxen zullen worden samengesteld door Henk, Elly, en mij waarna de nieuwe vrijwilligers als taak (kunnen) krijgen om ook een thema uit te werken en de box te vullen met activiteiten en materialen. Volgende week zal de eerste groep al beginnen met het eerste thema om te kijken hoe het gaat. Als dit goed gaat beginnen de andere 3 groepen de week daarna. Heb jij ideeen voor ons (van jezelf of van het internet) van wat we in een van de thema boxen zouden kunnen stoppen, mag je mij natuurlijk altijd een berichtje sturen!!!

Natuurlijk heb ik ook niet 2 maanden gedaan zonder ziek te zijn.. dus ondertussen heb ik weer last gehad van mijn darmen, een verkoudhuid van de stof tijdens het reizen, en ook heb ik een parasiet, een bacterie, en nu een schimmel gekregen. Alles gaat verder gelukkig goed, de parasiet en bacterie moeten zijn verdwenen (met medicatie) en nu heb ik ook medicatie voor de schimmel. Met al die kinderen elke dag om je heel moet je een sterke weerstand hebben en daar sta ik natuurlijk niet echt om bekend. De malaria daarentegen blijft nog steeds uit, dus we zullen zien wanneer ik aan de beurt ben om die te krijgen. Op dit moment heb ik weer geen internet in huis (al een tijdje niet) en is het ook nog maar de vraag of het water er nog is als ik straks thuis kom. Hoe dan ook ik heb het nog steeds enorm naar mijn zin, al zou ik een weekendje thuis zijn op dit moment best even lekker vinden.. maar ik moet er stiekem niet aan denken om over minder dan 2 maanden al weer thuis te zitten en na 1 week weer te beginnen met de studieboeken.. dus misschien toch nog maar even mijn inschrijving voor volgend semester uitstellen en nog lekker een halfjaartje langer in Oeganda blijven.. wat denken jullie? ;)

Liefs Mariska

  • 26 Juni 2013 - 15:32

    Marly:

    ik zeg: BLIJVEN! :) x

  • 26 Juni 2013 - 19:51

    Brigit:

    Ik zeg: kom maar weer lekker even naar Nederland! Mis je inmiddels wel een beetje hoor! hihi.. (A)
    Maar wat goed dat je dat project aan het opzetten bent! Ik ben trots op je!

    Tot snel! Liefs, Brigit.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariska

Actief sinds 15 Feb. 2012
Verslag gelezen: 468
Totaal aantal bezoekers 55773

Voorgaande reizen:

17 April 2016 - 31 Augustus 2017

Oeganda - 2016

30 November 2014 - 23 Mei 2015

vakantie & afstudeerstage

06 Februari 2014 - 28 Mei 2014

Niet afstuderen, maar wel weer AASU helpen!

15 Maart 2013 - 24 Augustus 2013

Stage Arise and Shine Uganda

26 Mei 2012 - 26 November 2012

Mijn eerste reis - Oeganda

Landen bezocht: