Impulsiviteit en uitstelgedrag - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Mariska Huisman - WaarBenJij.nu Impulsiviteit en uitstelgedrag - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Mariska Huisman - WaarBenJij.nu

Impulsiviteit en uitstelgedrag

Door: Mariska Huisman

Blijf op de hoogte en volg Mariska

06 Juli 2013 | Oeganda, Jinja

Heb ik net mijn blog klaar, druk ik natuurlijk op het verkeerde knopje en start de computer opnieuw op, om vervolgens mijn blog te hebben verwijderd.. Dus moeten we het verhaaltje weer opnieuw typen! Ik zat namelijk te denken aan het feit dat ik over 7 weken al weer bijna thuis ben!! Alleen is het dan wel een beetje jammer dat ik over 8 weken al weer naar school moet.. tenminste, als ik nog op tijd ben met mijn aanvraag voor de vakken die ik willen volgen in Wageningen! ( want je ik heb toch maar besloten om lekker terug naar huis te komen en volgend jaar weer terug te gaan voor een neiuwe stage van 4 maanden) Ik zag al aardig wat verbeteringen in mijn uitstel gedrag plaats vinden, maar ik heb nog een lange weg te gaan.. zo ook met het schrijven van de vorige blog. Deze week was dan ook weer een erg impulsieve week waarbij ik alleen structureel verder heb gewerkt aan de lesvoorbereidingen van de preschool en het schrijven van een brief voor de nieuwe vrijwilligers.

Afgelopen weekend ben ik samen met Blessing (zusje van Jackson) naar Renate in Kampala geweest. We hebben de markt aan het water bezocht waar ze heerlijke (bijna) kibbeling (met bot) verkochten, thuis gegeten, naar de film geweest (fast&furious6), lekker uitgeslapen, series gekeken, een heerlijk broodje gehaald, en wat supermarkten afgezocht naar nieuwe producten die niet in jinja te verkrijgen zijn (b.v. Remia mayonaise, zoetzure saus, Engelse drop, kruidenkaas, ontbijtcrackers, en Nederlandse Helema koekjes).

Maandag en vrijdag waren twee gewone dagen in het babieshome van Arise And Shine Uganda waarin ik druk was met de voorbereidingen voor de preschool: maken van lesplannen en het schrijven van een uitleg voor de nieuwe vrijwilligers. Dinsdag en woensdag ben ik mee geweest met de social worker naar een workshop voor organisaties die werken met wezen en andere kwetsbare kinderen over ‘quality standards’ opgesteld door de overheid. De workshop ging over wat het belang is van die richtlijnen en hoe je die moet meenemen in je eigen werk. Je stelt een plan op die in lijn is met de richtlijnen, waarbij je vervolgens niet alleen kijkt naar wat je van plan bent te gaan doen, maar ook wat je daarmee hoopt te bereiken. Het bleek dat de meeste organisaties nog nooit hadden gehoord van de richtlijnen die de overheid had opgesteld, wat best gek is natuurlijk omdat je je resultaten toch echt moet rapporteren. Gelukkig maakt Arise and Shine hier al wel netjes gebruik van en werd dus ook gevraagd om een presentatie te geven aan de andere organisatie om de ‘best practices’ van Arise And Shine Uganda te laten zien. Deze presentatie was op donderdag, waarop ik helaas niet aanwezig kon zijn.

Ik had van de week namelijk besloten om een dagje naar de village te gaan. De vrijwilligers die in the village werken hadden een health dag voorbereid, die ik als volksgezondheid student natuurlijk wel een keer wil hebben gezien in Oeganda. Tijdens de health Day werden de kinderen geïmmuniseerd en kon je je laten testen voor malaria en HIV/aids. Als je positief was voor malaria of HIV kreeg je medicatie en een consult. Deze dag was ook gelijk de officiële opening voor de kliniek in the village, wat betekend dat malariatesten elke dag (of doordeweeksedag) kunnen worden gedaan. Na van plan te zijn om om 10 uur te vertrekken uit Jinja naar de village (3 uur reizen) was ik 2 uur verder en had ik 2 grote zakken voedsel bij me voor de kinderen op de school in de village voordat ik eindelijk uit Jinja kon vertrekken. Ik heb dus in totaal minder dan een uurtje van de hele dag gezien, maar ben blij dat ik toch ben gegaan om de goede opkomst te zien en een goed idee te krijgen van hoe dat hier in Oeganda te werk gaat. (ik hoop dat ook nog meer van deze dagen te kunnen zien of misschien ooit zelf mee te mogen helpen met organiseren).

Nu is het weer heerlijk weekend en tijd voor het doen van dingen die ik heb uitgesteld, maar hopelijk heb ik ook nog tijd om vanavond naar de jamsessie te gaan, morgen lekker een paar uurtje aan het zwembad te liggen, en volgende week een massage te nemen om de drukte er uit te schudden.

Liefs Mariska

p.s. mijn smeersel heeft goed geholpen en de schimmel is zo goed al weg!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariska

Actief sinds 15 Feb. 2012
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 55881

Voorgaande reizen:

17 April 2016 - 31 Augustus 2017

Oeganda - 2016

30 November 2014 - 23 Mei 2015

vakantie & afstudeerstage

06 Februari 2014 - 28 Mei 2014

Niet afstuderen, maar wel weer AASU helpen!

15 Maart 2013 - 24 Augustus 2013

Stage Arise and Shine Uganda

26 Mei 2012 - 26 November 2012

Mijn eerste reis - Oeganda

Landen bezocht: