Here we go again.. - Reisverslag uit Beemte, Nederland van Mariska Huisman - WaarBenJij.nu Here we go again.. - Reisverslag uit Beemte, Nederland van Mariska Huisman - WaarBenJij.nu

Here we go again..

Door: Mariska Huisman

Blijf op de hoogte en volg Mariska

11 Februari 2013 | Nederland, Beemte

Djambo! Oli Otya? Hoe gaat het?
Tijd om weer een beetje Luganda te leren want.. ik mag alweer terug naar Oeganda, naar Jinja om precies te zijn! Nog een kleine 5 weken te gaan, maar de voorbereidingen zijn allang weer begonnen. Nu met een beetje ervaring lijkt het alleen nog maar moeilijker om een lijst te maken van alles wat ik wel niet wil meenemen terwijl ik nadenk over wat ik nu precies heb gemist.. Ja tuurlijk, mijn familie en vriendinnetjes! Maar die passen natuurlijk nog steeds niet in mijn koffer ;) Dus ik houd het maar bij Nederlands eten, een harde schijf met films, mijn kleding en dergelijke, spelletjes en andere leuke dingen voor de kinderen daar, en niet te vergeten de lieve sokjes en knuffeltjes die ik van Sylvia heb gekregen voor de baby’s in het babieshome!

Behalve de voorbereidingen voor mijn koffer moet ik mij natuurlijk ook gaan voorbereiden voor mijn placement, wat ik voor het gemak maar ook gewoon ‘stage’ noem. School is weer begonnen, wat betekent dat ik nu dus in theorie een half jaartje in Nijmegen (HAN) op school zit.. en in de praktijk dus eigenlijk maar 6 weken en de rest in Oeganda. ;) Ik ben de komende weken druk met het voorbereidend werk van verslagen zodat ik in Oeganda lekker aan de slag kan en een stuk minder achter de computer hoef te zitten! Ik wou ook graag wat Luganda leren, maar dat is natuurlijk een duur grapje, dus ik houd het de komende weken even bij een leuk cd’tje voor beginners met allemaal woorden, cijfers, en korte zinnen om toch een beetje met de mensen te kunnen communiceren die geen Engels kunnen.

In Oeganda zal ik voor Arise and Shine Uganda (AASU gaan stagelopen voor een periode van 9 weken, waarna ik nog enkele weken zal blijven om gewoon als vrijwilliger een bijdrage te kunnen leveren. Op dit moment is het nog niet helemaal zeker wat ik precies ga doen, maar dat zal ik voordat ik wegga nog wel even iets gedetailleerder en duidelijker vertellen. Ik hoop te mogen werken op een project met zwangere vrouwen en moeders met kinderen tot 5 jaar. Zij krijgen voorlichting over gezondheid, wat dus gaat over onderwerpen zoals voeding, seksualiteit, voortplanting, ziektes, en verzorging. Dit project is in ‘the village’, of terwijl het dorpje: Kibuye.. wat dan ook weer de geboorteplaats is van de oprichtster van AASU.

AASU heeft vele verschillende projecten in Jinja en Kibuye; er is een basisschool, een kindertehuis, inkomsten genererende projecten, educatie voor boeren, kleermakers, volwassenen, en voorlichting voor zwangere vrouwen, moeders, jongeren, en anderen over seksualiteit en voortplanting. Eén van deze inkomsten generende projecten is het maken van kettingen van papieren kralen, zoals op de foto’s hieronder te zien is! Ik heb een aantal van deze kettingen meegekregen en hoop nog een extra steentje bij te kunnen dragen door jullie een mooie ketting te kunnen geven, terwijl jullie een bijdragen kunnen leveren aan de projecten van AASU. De vrouwen die deze kettingen maken worden namelijk geholpen door AASU geholpen met materialen en ze leren over het maken van de kettingen, om vervolgens de kettingen voor een eerlijke prijs te verkopen aan AASU. Nu krijgen de vrouwen een eerlijke prijs en kunnen zij het inkomen genereren, vervolgens heeft dit nog weer een tweede uitwerken, omdat het prijsverschil tussen het opkopen van de kettingen en het verkopen van de kettingen weer gebruikt wordt voor de andere projecten zoals hierboven omschreven. Er zijn kettingen met schillende kleuren en lengtes en dus ook met verschillende prijzen: €7, €9, en €10 euro. Lijkt het je leuk om een ketting te hebben en dus bij te dragen aan de project van AASU? Laat het mij dat even weten, en bij meerdere kettingen krijg je natuurlijk een speciale prijs!

Ik hoop dat jullie allemaal mijn blogs weer gaan lezen, want het blijft toch altijd leuk om jullie reacties te lezen en te weten dat jullie meelezen!!

Liefs Mariska

P.S. Ik vertrek op 15 Maart en zal op 24 Augustus weer op Schiphol landen.

  • 11 Februari 2013 - 00:51

    Wanda:

    Mariska! Super leuk dat je weer terug gaat naar Oeganda! Volgens mij zit je helemaal in je element bij AASU! Ik zie je hopelijk nog wel voordat je weggat! X

  • 11 Februari 2013 - 09:01

    Sylvia Korten:

    Hey,

    Wat lief dat je me noemt in je verslag! Heel veel succes met alles wat je deze laatste weken in Nederland nog moet doen. En daarna...veel plezier!

  • 11 Februari 2013 - 11:26

    Brigit:

    Dag schat!
    Leuk dat je al weer een berichtje geschreven hebt!
    tot snel! (nu het nog kan! :P
    Liefs xxx

  • 27 Februari 2013 - 10:00

    Maxime Breedijk:

    Hoi Mariska!

    Via Travel4Change project Bulungi ga ik in april naar Oeganda.
    Ik lees op je blog leuke verhalen dat je al eerder bent geweest.

    Vraagje: Hoe regel jij een visum voor langere tijd?

    Fijn als je me terug wilt mailen: maxbreedijk@hotmail.com

    Groetjes, Maxime


  • 04 Mei 2013 - 16:56

    Elly Boots:

    dag Maxime en Mariska,

    Henk en ik gaan van 8 juni t/m 25 augustus 2013werken in het baby-carehome en het AASU-project.
    Kan het zijn dat we jullie dan gaan tegenkomen?

    groetjes van
    Henk en Elly

  • 05 Mei 2013 - 13:42

    Mariska Huisman:

    Hoi Elly,

    Ik zit hier tot 24 augustus, dus we zullen elkaar zeker tegenkomen! Maxime gaat rond die tijd weg, dus ik weer niet zeker of jullie haar nog net wel of niet gaat zien.

    Groetjes,
    Mariska

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariska

Actief sinds 15 Feb. 2012
Verslag gelezen: 495
Totaal aantal bezoekers 55878

Voorgaande reizen:

17 April 2016 - 31 Augustus 2017

Oeganda - 2016

30 November 2014 - 23 Mei 2015

vakantie & afstudeerstage

06 Februari 2014 - 28 Mei 2014

Niet afstuderen, maar wel weer AASU helpen!

15 Maart 2013 - 24 Augustus 2013

Stage Arise and Shine Uganda

26 Mei 2012 - 26 November 2012

Mijn eerste reis - Oeganda

Landen bezocht: