Het organiseren van de health day! - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Mariska Huisman - WaarBenJij.nu Het organiseren van de health day! - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Mariska Huisman - WaarBenJij.nu

Het organiseren van de health day!

Door: Mariska Huisman

Blijf op de hoogte en volg Mariska

13 Maart 2014 | Oeganda, Jinja

Het is alweer een maand geleden dat ik iets heb geschreven en dat de meeste iets van mij hebben gehoord. Ik doe lekker rustig aan en geniet van de tijd die ik hier heb. Binnenkort hoop ik nog heerlijk een weekje naar Kenia te gaan en Nairobi te bezoeken. Als geld het toelaat ga ik misschien ook nog wel richting de kust.. maar dat zie ik tzt wel. Gydo is er natuurlijk vorig jaar al geweest, dus als je nog leuke tips hebt? Of iemand anders.. dingen die ik samen met Jackson in Nairobi kan bezoeken, of andere plekken in Kenya die echt de moeite waard zijn en niet te duur om voor elkaar te krijgen hoor ik het graag van jullie! 

Afgelopen maandag tot woendagavond heb ik weer eens een week doorgebracht in de village (het platteland, de rimboe, daar waar bijna niets is) en ik moet eerlijk zeggen dat het nog nooit zo goed is gegaan! In plaats van plassen na elk glas dat ik drink kom ik nog steeds niet verder dan ‘s morgens als ik wakker word en ‘s avonds als ik ga slapen, maar ik kan tenminste eindelijk een soort van gebruik maken van de gat in de grond. Ik heb dus hoop dat ik en mijn lichaam hier in de toekomst toch nog gewend aan gaan raken ;)

De reden dat ik naar de village ging was om te helpen met het regelen van de Health day (gezondheidsdag) voor volgende week (dinsdag en woensdag), dus volgende week zal ik weer ma tm wo naar de village gaan.

Twee weken geleden zijn we begonnen met de eerste voorbereidingen hiervoor en hadden we (Rachel- de project coördinator- en ik) een afspraak gepland met Star EC, onze partner organisatie hiervoor. Afgelopen week woensdag zijn we heen en weer naar de village gereden om te bepalen op welke twee plekken we het precies gaan houden. Waarna dus, deze week, ik iedereen eindelijk mocht gaan informeren dat de health day er aan komt. Dinsdag gaan we er een houden bij de basisschool in Kibuye (30 minuten lopen vanaf waar wij in de village verblijven) en woensdag een bij de basisschool in Nabitalo (60 minuten lopen).
Ik heb de afgelopen dagen dus wat afgereisd: Maandag eerst naar de taxi in Jinja om vervolgens een bus (29 passagiers) naar Kamuli te nemen en daar over te stappen in een matatu (14 passagiers). Aangekomen hebben we lekker uitgerust en ben ik natuurlijk gelijk even naar Jackson’s moeder gelopen om hallo te zeggen. Dinsdagmorgen ben ik naar Kibuye gelopen met Rose (die vertaalde voor mij) om de mensen onderweg op de hoogte te stellen en de school toestemming te vragen om hun grond te gebruiken. Na de succesvolle health day van vorig jaar waren ze maar wat blij om hun grond weer beschikbaar te stellen. Terug bij de AASU school (waar wij als vrijwilligers slapen in en hut) hebben we als vrijwilligers samen geluncht en heb ik nog even een handwasje gedaan zodat ik woensdag weer de jurk van maandag schoon aan kon trekken. Daarna begon de lange en hete wandeltocht naar Nabitalo, maar gelukkig wel de moeite waard. Ook zij waren enthousiast dat er weer een health day aan kwam en stonden hun grond graag een dagje af om de rest van de gemeenschap te helpen met goede gezondheidszorg. In Nabitalo heb ik daarna ook nog de gezonheidsles bijgewoond, met dit keer als thema STIs – of terwijl soa’s. Helaas hadden we maar weinig tijd, dus Stella, de docent, stelde voor om hier over twee weken weer mee verder te gaan omdat er volgende week geen lessen zijn i.v.m. de health day. Hierna begonnen we aan dezelfde lange weg terug, maar gelukkig was het niet zo warm.

Na lang wachten voor de mensen daar lijkt het dan nu eindelijk zo ver dat het regenseizoen is aangebroken, aangezien ik het de nacht van dinsdag op woendag niet droog heb gehouden en mijn halve bed (incl. kussen) doorweekt was en ik opgekropen en daarna half buiten mijn bed verder ben gaan slapen. Toen het eindelijk tijd was om op te staan voelde ik me aardig gebroken na het vele lopen van de dag ervoor en de slechte nachtrust. Toch ben ik vol goede moed begonnen aan een nieuwe toch naar Kibuye (30 min heen en 30 min terug) om ook de mensen die dichter bij de rivier wonen te informeren dat de health day volgende week dinsdag gaan plaatsvinden. Onder weg terug heb ik dan ook uiteindelijk maar besloten dat het uur heen en het uur terug naar Nabitalo niet meer ging lukken en ben achtergebleven bij de hut om een middagje rustig aan te doen, waarna we terug zijn vertrokken naar Jinja en ik eindelijk rond half 9 weer lekker ‘thuis’ was en een heerlijke douche kon nemen na het alleen kunnen douchen met een emmer water (de oegandese/afrikaanse manier van douchen)!

Ik hoop dat het volgende week lukt om wat foto’s te maken van de hopelijk succesvolle health days en deze dan ook aan jullie te kunnen laten zien. & ik zal jullie dan ook precies vertellen wat er allemaal te doen was en aangeboden werd aan de lokale gemeenschap

Liefs Mariska

P.S. Ik wou nog foto’s online plaatste van mijn huidige kamer enzo maar dit is nog niet gelukt. Ik ga deze week ook verhuizen naar een ander huis, omdat AASU mijn kamer duurder kan verhuren, dus hopelijk kan ik daar ook een paar mooie foto’s van online zetten!

  • 13 Maart 2014 - 11:34

    Brigit.:

    Hee Mariska,

    Ik ben benieuwd naar je foto's!
    Ook zal ik Gydo vragen naar tips!

    Tot snel! Liefs, Brigit

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariska

Actief sinds 15 Feb. 2012
Verslag gelezen: 329
Totaal aantal bezoekers 55801

Voorgaande reizen:

17 April 2016 - 31 Augustus 2017

Oeganda - 2016

30 November 2014 - 23 Mei 2015

vakantie & afstudeerstage

06 Februari 2014 - 28 Mei 2014

Niet afstuderen, maar wel weer AASU helpen!

15 Maart 2013 - 24 Augustus 2013

Stage Arise and Shine Uganda

26 Mei 2012 - 26 November 2012

Mijn eerste reis - Oeganda

Landen bezocht: