Verhuizen, Village & Cocktails! - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Mariska Huisman - WaarBenJij.nu Verhuizen, Village & Cocktails! - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Mariska Huisman - WaarBenJij.nu

Verhuizen, Village & Cocktails!

Door: Mariska Huisman

Blijf op de hoogte en volg Mariska

06 April 2014 | Oeganda, Jinja

Zoals jullie wel zijn gewend, duurt het altijd weer een beetje lang voor er een nieuwe blog is. Het voelt altijd alsof ik niets te vertellen heb, maar alle woorden bij elkaar opgeteld kom ik toch meestal wel weer aan een pagina vol omdat ik toch probeer zoveel mogelijk dingen te vertellen. Hopelijk lukt dat een beetje en is het voor jullie ook nog enigszins te begrijpen ;)

Jackson en ik verblijven al weer een tijdje in onze nieuwe kamer en dat bevalt erg goed! De kamer is bijna 2 x zo groot als de vorige en er is een apart keukentje, douche – heerlijk WARM – en goed toilet! We wonen weer achter (bijgebouw) het grote huis met één neighbour: Liz. In het huis zelf wonen Sharon (zus van Jackson), Isiah (adoptie zoontje van Sharon), Blessing (zusje van Jackson), Conrad (broertje van Jackson), Ssisi (de oppas voor Sharons’s adoptie zoontje Isiah), nog een paar andere Oegandezen, Hendrina (loopt stage bij AASU)met haar zoontje Amani, en Suzan (begeleid vrijwilligers die naar AASU komen via de organisatie Travel4Change – www.travel4change.nl). Een gezellige boel met een veel mensen dus en altijd wel iemand thuis!

Ze stonden eigenlijk een weekje eerder gepland, maar door wat problemen waren de Health Days verplaatst naar 18 en 19 Maart. De eerste dag waren er vooral veel kinderen aanwezig (van 2 scholen). Zij kregen een pil voor ontwormen en degene die koort of andere symptomen hadden kregen een malaria-test en als nodig natuurlijk medicatie. Er waren ook gelukkig genoeg volwassenen aanwezig ondanks het feit dat ze enorm druk waren in de tuin de hele dag(de groente/aardappels etc. moet gepland worden in deze tijd van het jaar met de regen). De tweede dag waren er meer volwassenen dat kinderen. Voor de volwassenen was er toegang tot malaria-testen, HIV-testen (en consultatiegesprek), anticonceptie, vaccinaties voor de zwangeren of hun kleine baby, andere zwangerschaps hulp, hoesttabletten, pijnstillers, nog wat andere algemene tabletten, en Safe Male Circumsision – besnijdenis voor de mannen- vanaf een jaartje of 12. De besnijdenis is in totaal bij meer dan 100 mannen uitgevoerd en is hier erg belangrijk. Het is een teken van schoonheid en het vermindert de kans op HIV overdracht tijdens de seks. Ik weet het niet precies, maar in totaal zullen er meer dan 1000 mensen/kinderen toegang hebben gehad tot basis gezondheidszorg die voor ons de normaalste zaak van de wereld is. Gelukkig kon Arise And SHine Uganda (AASU) dit allemaal doen door de samenwerking met de partner STAR EC, die alles gratis uitvoert!

Twee weken geleden heb ik samen met de anderen hier in huis (Liz, Hendrina en Suzan) cocktails hebben gemaakt en gedronken hadden we bedacht dat het wel leuk zou zijn om een cocktail avond the houden met alle vrijwilligers; dus vorig weekend hebben Liz en ik flink inkopen gedaan en konden de vrijwilligers cocktails kopen voor 5000UGX (ongeveer €1.50)! Een super gezellige avond ondanks dat we er dit keer geen winst aan over hebben gehouden. Misschien moeten we nog even aan ons businessplan werken (we hadden namelijk veel cocktails over.. dus meer mensen uitnodigen of ze meer laten drinken).

Afgelopen week heb ik ook besloten om te stoppen met het vrijwilligerswerk voor AASU. Ondanks de geslaagde en leuke/goede health days, wordt het met de dag duidelijker dat ik meer tijd moet gaan besteden aan mijn verslagen van school.. die de reden waren dat ik niet op stage mocht. Ik ga er nu natuurlijk wel voor zorgen dat ik niet opnieuw vertraging krijg en ik gewoon in september op stage mag. Ook ben ik langzaam aan te zoeken naar een nieuwe stageplek. Aangezien het erg moeilijk is om een goede stageplek te vinden in Jinja bij een organisatie die ik ook echt leuk vind, heb ik besloten mijn zoektocht uit te breiden naar Kampala, en alles tussen Kampala en Jinja in! Ik heb gelukkig al een paar contacten gekregen die ik kan gaan e-mailen.. maar als iemand nog een goed contact heeft in Oeganda - een organisatie die werkt met projecten omtrent seksuele en reproductieve gezondheid, family planning, en/of HIV/aids - hoor ik het natuurlijk graag :D

Verder is er dan nog het plan: Nairobi! Dit is uitgesteld tot na de Pasen (lees: na Koningsdag) omdat dat allemaal iets beter uitkomt!

Groetjes Mariska

  • 06 April 2014 - 20:24

    Sylvia:

    Hoi Mariska,
    Wat leuk om alles weer te lezen! En wat verstandig om meer tijd aan school te besteden ;-) . Ik ben heel nieuwsgierig welke vaccinaties de zwangere vrouwen krijgen.

    Groetjes en succes met al je verslagen!
    Sylvia

  • 06 April 2014 - 20:33

    Mariska Huisman:

    Heej Sylvia,

    Bij het eerste bezoek (tijdens de zwangerschap) krijgen ze een special boekje waar ze in bijhouden wat de vrouwen aan zorg hebben gehad, hoe vaak ze zijn geweest, hoe het kindje groeit (vanaf geboorte natuurlijk) etc. Dus als de vrouwen het hele boekje netjes afwerken krijgen ze aardig wat zorg :D de vraag is natuurliijk alleen is dat mogelijk (afstand health clinic, aanbod vaccinaties, etc) ;)

    Dank je wel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariska

Actief sinds 15 Feb. 2012
Verslag gelezen: 577
Totaal aantal bezoekers 55796

Voorgaande reizen:

17 April 2016 - 31 Augustus 2017

Oeganda - 2016

30 November 2014 - 23 Mei 2015

vakantie & afstudeerstage

06 Februari 2014 - 28 Mei 2014

Niet afstuderen, maar wel weer AASU helpen!

15 Maart 2013 - 24 Augustus 2013

Stage Arise and Shine Uganda

26 Mei 2012 - 26 November 2012

Mijn eerste reis - Oeganda

Landen bezocht: