Ik ben zo enthousiast om te beginnen met stage dat - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Mariska Huisman - WaarBenJij.nu Ik ben zo enthousiast om te beginnen met stage dat - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Mariska Huisman - WaarBenJij.nu

Ik ben zo enthousiast om te beginnen met stage dat

Door: Mariska Huisman

Blijf op de hoogte en volg Mariska

28 Maart 2013 | Oeganda, Jinja

Ik geloof dat het al weer tijd is voor een nieuw verslag, want ik vergeet altijd dat ik eigenlijk best veel meemaak zonder dat ik iets doe of dat er voor mijn gevoel echt iets gebeurt. Gelukkig mag dat de pret niet drukken en heb ik het heel erg naar mijn zin hier! Hopelijk is het zien van mijn lange verslag, niet te deprimerend waardoor je het niet meer leest...

Vorige week was ik nogal uitgeput, misschien door de reis, misschien door alle stress, misschien door het moeten aanpassen.. ik weet het niet precies, maar ik kon gewoon niet om de hoofdpijn en vermoeidheid heen! De conclusie was dan ook: gewoon een paar dagen niets MOETEN doen, rustig aan doen, en kijken waar ik zin in heb. Ik heb een beetje gewerkt aan mijn verslag voor school…dat ik natuurlijk al af had moeten hebben voor ik weg ging.. maar als je mij kent dan klinkt ook dit verhaal je bekent in je oren erger zelfs ik ben er nog steeds niet mee klaar!... Desalniettemin, zit alles zoals gewoonlijk al wel in mijn hoofd en moet ik het alleen nog op papier zien te krijgen (best irritant zo een familie kwaaltje af en toe) Deze week heb ik dan ook gebruikt om al die stukjes die verspreid over mijn brein zaten op de goede volgorde te plaatsen.. want ik mag dan altijd heeft geordend lijken, dit heeft maar één reden: het is Chaos in mijn hoofd!! Ik heb verscheidene pogingen gedaan om mijzelf te organiseren –in word, in excel, gewoon op een vel papier, en papier op de juiste volgorde leggen , maar allen waren niet erg succesvol. Gelukkig is het mij gisteren eindelijk gelukt en heb ik mijn eigenwijze ik even aan de kant gezet om grote witte vellen papier te kopen! Dus nu ben ik in het bezit van een grote flipchart (met 30 vellen), een eigengemaakte planning op één van die vellen, en een eigengemaakt overzicht voor mijn onderzoek met daarop het probleem, de onderzoeksvraag, sub-vragen, en methodes die ik wil gebruiken.

Anders dan verwacht is de onderzoeksvraag aardig afgedreven van het idee om te werken met zwangere vrouwen.. dit is natuurlijk super jammer (want ik wil graag weten of dit wat is voor mij), maar ik ben ook erg benieuwd hoe het zal zijn om te werken met mijn nieuwe target groep: de mannen! Jawel, de mannen (en ook vaders) van vrouwen en kinderen die zijn ondervoed en onderdeel zijn van het ‘Nutrition Program’ van Arise And Shine Uganda. De switch was nodig omdat er in het huidige programma geen zwangere vrouwen mee doen (de enige zwangere is sinds kort niet meer komen opdagen) en het nodig is om de mannen bij het programma te betrekken doordat zij een grote invloed schijnen te hebben op het voedingspatroon van de vrouwen en kinderen.. Ik zeg schijnen, omdat dit iets is wat ik zal moeten gaan onderzoeken. Mijn onderzoeksvraag is dan ook: Hoe kunnen de mannen bij het programma worden betrokken, waarvoor ik eerst moeten weten wat het huidige programma inhoud, wat het voedingspatroon is, en wat de invloed van de mannen op het voedingspatroon van de vrouwen en kinderen is (en evt. andere indirecte invloeden hierop).

Ik zit vol enthousiasme om te mogen beginnen met uitzoeken hoe dit allemaal in de praktijk in elkaar zin, maar ben stiekem ook een beetje nerveus voor de ingewikkelde taak die ik op mij ga nemen: WANT de mannen in het dorp laten de vrouw al het werk doen, willen veel kinderen, maar schijnen zelf weinig anders te doen dan niets gecombineerd met alcohol drinkgen.. en daar bovenop komt dat nog eens het gebrek van gevoel van verantwoordelijkheid voor hun kinderen en vrouw en dus komen ze niet opdagen wanneer er lessen worden georganiseerd (vaak samen met de vrouwen) ten behoeve van de gezondheid van hun kinderen!! Dit alles is natuurlijk allemaal nog deels speculatie, dus ik ben erg benieuwd naar wat de mannen mij gaan en willen vertellen over de situatie en wat zij vinden. Mijn onderzoek zal dus groots berusten op een verandering van gedrag die nodig is om de mannen te betrekken in het programma!

Maandag is het dan zo ver en zal ik voor het eerst naar ‘the Village’ gaan waar het allemaal gebeurt.. feestdagen doen ze daar niet echt aan, dus Pasen zal iets anders lopen dit jaar. Gelukkig ga ik morgen wel gezellig cup-cakes bakken samen met Blessing omdat het goede vrijdag is, dus ik hoop dat het lukt en de volgende keer laat ik jullie graag het resultaat zien! Van de week is het Blessing en mij al wel gelukt om chocolademousse te maken, want ik vond zomaar een zakje slagroompoeder in de winkel en chocolade is in elke supermarkt te koop! Ik helemaal blij terug naar huis om Blessing te vertellen dat ik slagroom kon gaan maken, zonder uit te vinden hoe je dat zelf moet maken.. was ik even vergeten dat de beschrijving natuurlijk niet in het Nederlands (of Engels) geschreven was! Ik kwam er al gauw achter dat het in het Italiaan was, en laat ik nou net geluk hebben dat in het huis waar ik zit ook een Italiaanse jongen zit die het voor mij wou vertalen.. want ver dan Latte = Melk kwam ik niet. De mousse hebben we gedeeld met iedereen die in de buurt was en Blessing die alle toetjes wil invriezen om te kijken hoe ze dan smaken had uitgevonden dat onze chocolademousse in bevroren toestand nog veel lekkerder was!! Een idee dat dus zeker voor herhaling vatbaar is, maar helaas ook erg duur (het koste mij 10 euro, voor 4 porties – maar we hebben gedeeld met 4 mensen + 5 kinderen omdat het heel machtig was om te eten)

Vorige week heb ik dus lekker rustig aan gedaan door de stress en deze week moest ik alweer rustig aan doen door mijn darmen die nog steeds niet echt meewerken! Daarom ga ik nu maandag naar the village i.p.v. afgelopen maandag. Ik heb tot dus ver eigenlijk nog niet zoveel gedaan dus veel anders dan praten over eten kan ik dan ook niet.. maar laat ik nu net van heerlijk eten houden, en het koken mij erg goed bevallen! Mijn kookkunsten worden ook erg gewaardeerd door iedereen! Ik had witte kool met kerriepoeder gemaakt, wat ik zelf altijd heel lekker vind en wat vervolgens door iedereen in de kamer werd geproefd met complimenten over de smaak. Altijd leuk om te horen toch ;). Het Nederlandse brood is ook weer heerlijk, maar helaas zit het internetcafé Flavours waar ze het brood verkopen dicht deze week, dus kan ik pas morgen weer lekker brood kopen. Daarnaast heb ik mijn internetstick van vorig jaar nog niet terug omdat Jackson hem aan iemand heeft uitgeleend, die heb weer aan iemand anders heeft uitgeleend (dus daar moet ik nog een week op wachten denk ik) en is er overdag geen stroom in mijn huis.. wat mij genoodzaakt mijn werk elders uit te voeren: het internetcafé of in Babieshome. Mijn besluit gisteren was om te werken bij Babieshome, waar ze meestal draadloos internet hebben, maar wat natuurlijk gisteren slecht/ niet werkte! Maar met vreugde kan ik je vertellen dat ik zomaar een VOL bord met rijst en bonen heb gegeten en het niet eens vies vond(A). Weer een overwinning voor mijzelf!! Ondanks dat week ik nu zeker dat het niet aan de rijst met bonen ligt maar met mij; ik hou er gewoon niet zo van. Mijn salade vandaag in het internetcafé Space Cafe (goedkoper dan flavours maar ook heel goed) met sla, komkommer, ui, g-nuts, en beef is wel echt heerlijk! EN EN EN ik ben heel blij met het nieuwe matras dat Jackson heeft gekocht, wan niet meer doorzakt en hopelijk na een paar nachtjes slapen steeds iets minder hard als een plank aanvoelt :P.
Verder was ik erg verbaasd over de hoeveelheid vrijwilligers die er nu zijn; een stuk of 25! Heb ik weer veel mensen terug gezien, maar zijn er nog meer die ik nog niet weer heb gezien. Heb ik vrijdagavond mijn eerste avondje in de Club(discotheek) weer gehad, met de heerlijk smaak van REDD’s –appel cider. Ben ik van huis verhuist naar dezelfde kamer als vorig jaar (lekker oud, vertrouwd, en iets goedkoper). Heb ik zondagmiddag lekker aan het zwembad gelegen. Heb ik Whatsapp verwijderd en opnieuw geïnstalleerd op mijn Oegandese nummer. & kwam eenzelfde jongen als vorig jaar mij vertellen hoeveel hij van mij houd, maar was hij even vergeten dat hij dat vorig jaar ook al had gedaan.. met als resultaat excuses, zijn idee om voorbestemd zijn, mijn overtuiging van alsjeblieft niet, en vervolgens zijn vraag om voor hem een andere mzungu vriendin te zoeken (DUS NIET). Al met al, erg hilarisch om mee te maken!

NATUURLIJK HET ALLERBELANGRIJKSTE: Mama bellen om haar te feliciteren met haar verjaardag vandaag :D :D

Groetjes Mariska

PS. De dagelijks tropische regenbuien (‘s middags en/of ‘s nachts) maken de zonnige warmte overdag erg aangenaam!

  • 28 Maart 2013 - 13:57

    Brigit:

    Dag schat!

    Wat leuk om weer zo'n verhaal te lezen!
    Hopelijk willen de mannen een beetje ''meewerken!''

    tot snel!
    Veel liefs! xxx

  • 28 Maart 2013 - 22:15

    Sylvia Korten:

    Hoihoi,

    Zo te lezen heb je een goed plan om uit te werken! Ik hoop dat de mannen mee willen werken en dat er een goede conclusie uit je onderzoek komt.
    Veel succes !

    Groetjes,
    Sylvia

  • 31 Maart 2013 - 15:17

    Wilma:

    Hoi Mariska,

    Leuk hoor je verhaal:)
    Je gaat vast weer een mooie periode tegemoet.
    Veel plezier en succes met je onderzoek!

    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariska

Actief sinds 15 Feb. 2012
Verslag gelezen: 427
Totaal aantal bezoekers 55886

Voorgaande reizen:

17 April 2016 - 31 Augustus 2017

Oeganda - 2016

30 November 2014 - 23 Mei 2015

vakantie & afstudeerstage

06 Februari 2014 - 28 Mei 2014

Niet afstuderen, maar wel weer AASU helpen!

15 Maart 2013 - 24 Augustus 2013

Stage Arise and Shine Uganda

26 Mei 2012 - 26 November 2012

Mijn eerste reis - Oeganda

Landen bezocht: